قصص اطفال قبل النوم مكتوبة بالعامية

قصص أطفال قبل النوم مكتوبة بالعامية يسهل قراءتها للأطفال، حيث تعتبر حيلة قراءة القصص قبل النوم من أفضل الحيل أو الوسائل التي يمكن أن تلجأ لها الأمهات لحث أطفالهم على النوم.

وبالطبع جميعنا نعرف أهمية قراءة هذه القصص باللغة العربية الفصحى لتعزيزها لدى الطفل منذ سن صغير، لكن هذا لا يمنع استخدام العامية الدارجة في تارات أخرى.

قصص أطفال قبل النوم مكتوبة بالعامية

يمكن جعل أي قصة شهيرة من قصص الأطفال قصة مكتوبة بالعامية عن طريق تبديل الكلمات العربية الفصحى بنظيرها العامي، وسوف نعرض فيما يلي مثال على قصص الأطفال باللغة العامية:

نبدأ بسرد قصة الأرنب المغرور والسلحفاة كان ياما كان ياسعد يا إكرام.

في قديم الزمان في يوم من الأيام يعيش عدد كبير من الحيوانات التي تعيش مع بعضها في الغابة الجميلة والكبيرة بسلام.

كان ضمن هذه الحيوانات في أرنب شكله جميل جداً، وعلشان كده كان مغرور شوية، وكان علطول بيقول أنه أحسن حيوان في اللي موجودين وده لأنه سريع، وجميل.

كان الأرنب في يوم من الأيام ماشي في الغابة، وشاف سلحفاة ولاحظ أنها تمشي ببطء شديد.

وده كان بسبب أن رجلها صغيرة، ولم الأرنب المغرور شاف السلحفاة بدأ يضحك عليها.

بعد كده بدأ الأرنب في أنه يستهزئ بالسلحفاة، ويستعرض رجله الطويلة وسرعته في الجري قدامها.

وبعد كده سألها بسخرية أنتي بتمشي ليه ببطء كده يا ضعيفة؟

ردت عليه السلحفاة: أنا مش ضعيفة، لكن لو عايز تتأكد تعالى لعمل سباق أنا وأنت فى الجري.

ونشوف مين اللي هيفوز، وبما أن الأرنب مغرور وافق علطول من غير تفكير.

قال الأرنب في نفسه أنه أسرع من السلحفاة أكيد، وأنه طبعاً هيقدر يسبقها.

لم بدأ السباق الجري الأرنب بسرعة جداً ووصل لنص المسافة، والسلحفاة فعلاً كنت لسه وراء وكانت تمشي ببطء.

قال الأرنب لنفسه أنه هينام تحت أي شجرة شوية بعدين لم السلحفاة تقرب هيرجع يجري تاني وهيسبقها أكيد لأنها بطيئة جدًا.

السلحفاة لقت وهي بتمشي الأرنب نام، راحت كملت السباق، وسبقت الأرنب بالفعل، لأنها كملت مشي والأرنب بسبب غروره خسر علشان راحت عليه نومة.

شاهد أيضا: قصص أطفال مصورة عن الصديق الوفي

قصة أطفال عن القناعة

يمكن أن نعكس العديد من القيم والفضائل والخصال الحميدة على شخصية أطفالنا من خلال القصص، وفيما يلي واحدة من هذه القصص:

كان هناك رجل جيد يدعى صالح، وكان هذا الرجل يعيش في بيت صغير، وكان صالح بيشتغل كعامل في مصنع، وكان عنده أسرة صغيرة مكونة من زوجته، وأولاده.

كان عند صالح مشاكل كثيرة لأنه كان فقير، صالح كان بيته صغيرة جداً، وكان مكسر، وفيه مشاكل كثيرة ثانية، وكان بيقدر يوفر أكل لعائلته بالعافية.

بسبب كل المشاكل دي كان عم صالح مش راضي تماماً عن حياته.

وعلشان كده كان دايماً يشتكي من عشته، ومن الفقر المسيطر عليها.

عم صالح وكان بيقول في نفسه هو ليه أنا فقير كده، ليه بيتي عامل كده.

ليه مفيش أكل كفاية في البيت لعائلتي، وبسبب الأسئلة دي بدأ عم صالح يشعر بالحقد والغيرة من الناس التانية.

عم صالح بدأ يحسد الناس اللي معها عربية، واللي معها بيوت كبيرة، وفلوس كثيرة.

في أحد الأيام لم كان عم صالح راجع من شغله في المصنع صادف رجل كان لابس ملابس جميلة جداً وأنيقة، وكان معه سيارة حديثة وفاخرة، وكان هذا الرجل يبكي بشدة.

الرجل اللي عم صالح قبله كان باين عليه المرض الشديد والتعب.

علشان كده عن صالح قرر أن يقرب منه ويسأله هو بيعيط ليه.

وكان رد الرجل أنه بيعيط علشان هو تعب، ومريض جداً، ووحيد.

ومعندش أي أولاد أو أي شخص يساعده.

عم صالح فكر بينه وبين نفسه أزي ممكن حد يكون غني كده ويزعل من الحاجات دي.

لكنه فكر بعد ذلك واكتشف أنه معها نعم كثير لكنه مكنش بيحسبها، علشان هو دائماً كان مركز على نعمة المال فقط.

اقرأ أيضا: قصص عن القط ذو الملابس الفاخرة

قصة عن الأنانية للأطفال بالعامية

الأنانية تعتبر من أقبح الصفات التي يمكن أن يتسم بها أي طفل، لذا فيما يلي قصة تعرفنا مقدار قبح هذه الصفة:

قديماً في غابة جميلة كان هناك حيوانات عديدة تعيش مع بعضها البعض.

كان في ضمن هذه الحيوانات أرنب يتصف بالأنانية الشديدة، كان مش بيحب إلا نفسه.

ومن بيخدم إلا نفسه، ومش بيساعد حد خالص.

في يوم من الأيام كان الأرنب الأناني بيلعب بالكرة بتاعته.

وكان واقف عند بحيرة صغيرة موجود في مكان في الغابة، وكان في البحيرة نفسها في بطة صغيرة بتعوم.

البطة بدأت تراقب الأرنب وهو بيلعب وكانت مبسوطة، وبعدين والأرنب.

وهو بيلعب قام وقع عش عصفورة كان في بيض، ولم البيض وقع راح اتكسر.

فوراً الأرنب الصغير لم وقع العش بتاع العصفور خاف جداً، وأخد الكرة بتاعته وهرب.

راح الأرنب عند شجرة تانية كان فيه عش نحل.

بردو والأرنب وهو بيلعب المرة دي راح خبط الكرة جامد في الشجرة اللي فيها خلية النحل، وراح العسل بتاع النحل وقع على الأرض.

الأرنب عمل نفس اللي عمله مرة تاني هرب على شجرة ثانية.

هرب الأرنب المرة دي على البحيرة، وكمل لعب بالكرة بتاعته عند البحيرة.

وفي البحيرة دي كان في بطة صغيرة، فرحت البطة أن الأرنب رجع مرة تاني يلعب هنا.

طلعت البطة من المياه وقالت للأرنب ممكن ألعب معاك.

وكان رد الأنب لا أنا مش بحب أي حد يلعب معايا، وطبعاً البطة زعلت جداً ومشيت بعيد ونزلت البحيرة.

أرنب كان سعيد لم البطة زعلت، وكمل لعب وهو بيلعب رمى الكرة جامد.

وعلشان كده وقعت في البحيرة اللي كان فيها البطة.

البطة جريت على الكرة وأخدتها، وقدمتها للأرنب، وعلشان كده شعر الأرنب بالذنب، أنه زعل البطة، الأرنب اتكسف أوي وطلب من البطة أنها تلعب معه.

قصص أطفال قبل النوم مفيدة وهادفة

نعرض لكم فيما فيما يلي قصة من أكثر القصص المفيدة للأطفال، وهي قصة الطفل شادي:

كان في ولد اسمه شادي، وكان الولد ده علطون زعلان وحزين.

ولم كان حد بيسأله أنت زعلان ليه، كان بيقول أنه عنده مشاكل كثير في حياته.

شادي كان في يوم عامل يبكي كثير، ووالد شادي سأله عن سبب بكائه.

وقال نفس الجملة أنه عنده مشاكل كثير.

طلب والد شادي منه أنه يجيب بطاطس، وبيض.

وحبوب بن ويحط كل حاجة من الثلاثة دول في طبق خاص بها، وبعدين يملئ الطبق بالماء المغلي.

شادي عمل اللي طلبه منه بابه، وبعدين بابه طلب منه أنه يلمس العناصر الغذائية في حطها في الأطباق المختلفة.

لاحظ شادي أن البطاطس أصبحت طرية جداً، والبيض لسه قاسي زي ما هو.

لكن حبوب القهوة تكثرت وملأت الطبق برائحة ونكهة القهوة.

كان غرض الأب أن يوضح لأبنه أن أفضل طريقة لمواجهة مشاكل وضغوط الحياة هي أنه يستجيب ويتفاعل مع المشكلات دي بشكل إيجابي.

شاهد من هنا: قصص اطفال مكتوبة قصيرة مضحكة

قصص أطفال قبل النوم مكتوبة بالعامية توضح أهمية القصص في حياة الأطفال من خلال غرس القيم إيجابية والجيدة في الأطفال منذ سن صغير، حيث من خلال قصص اليوم سوف يتمكن الطفل من فهم أهمية الشعور بالقناعة، وكره الأنانية.

مقالات ذات صلة